2014-01-14      Oficjalne stanowisko w sprawie projektu Szko³y £aciñskiej w Malborku

W nawi±zaniu do trwaj±cej dyskusji dotycz±cej wygl±du Szko³y £aciñskiej w Malborku, Pracownia Inwestproj przedstawia oficjalne stanowisko:

Obecny kszta³t „nowej” Szko³y £aciñskiej jest wynikiem ponad 4-letniej pracy zespo³u projektantów, konserwatora zabytków, archeologów i inwestora. Zosta³ poprzedzony wygraniem konkursu architektonicznego, przeprowadzeniem licznych badañ i analiz przedprojektowych oraz zatwierdzeniem dokumentacji projektowej przez s³u¿by ochrony zabytków i organy administracji budowlanej. Komentatorzy obecnego kszta³tu budynku zapewne nie znaj± szczegó³ów historycznego kontekstu zabudowy okolic zamku, ani wniosków przeprowadzonych w ramach badañ konserwatorskich i architektonicznych poprzedzaj±cych wykonanie projektu.

Poni¿ej cytat z opracowania autorstwa Bernarda Jesionowskiego „Rozwarstwienie architektoniczne z datowaniem” z 2010r.: 

Budowl± t± jest obiekt znany pod nazw± "Szko³y £aciñskiej". W okresie wznoszenia murów obronnych malborskiej starówki od strony Nogatu dosz³o do wzmocnienia nadrzecznej skarpy oraz ustawienia na niej muru obronnego. Korzystne warunki obronne nie zmusi³y mieszczan do wzniesienia z tej strony wysokiego muru obronnego. Nie istnia³a tak¿e konieczno¶æ umocnienia tego odcinka obronnych murów miejskich basztami. Jednak mniej wiêcej w po³owie d³ugo¶ci nadrzecznego muru zbudowano dzie³o obronne umozliwiaj±ce aktywn± obronê przedpiersia muru obronnego. Korzystne usytuowanie tego obiektu, jego wielko¶æ ale i podporz±dkowanie jego mieszczanom spowodowa³y, ¿e postanowiono umie¶ciæ w nim obiekt u¿yteczno¶ci publicznej. Jak pisze autor "bia³ej" karty ewidencyjnej - A. Milkiewicz [w: Milkiewicz Andrzej, Szko³a £aciñska, Karta ewidencyjna zabytku architektury, 1995. Opiera siê on na wnioskach wyartyku³owanych przez Mierzwiñskiego i Pospiesznego (przypis 4 i8)] operaj±c siê na wcze¶niejszych opracownaiach - mog³a to byæ siedziba np. Bractwa ¦wiêtego Jerzego. Nie mo¿na wykluczyæ tak¿e siedziby gildii kupieckiej, tym bardziej, ¿e w obrêbie rynku takich funkcji nie znajdujemy.
Forma tego budynku to zapewne budowla za³o¿ona na rzucie regularnego czworoboku, o wysoko¶ci od strony miasta trzech kondygnacji. Wskazuj± na to zachowane do dzisiaj ¶lady architektoniczne. Mo¿na tu mówiæ o spójno¶ci czasowej wzniesienia ¶ciany zachodniej, pó³nocnej i po³udniowej Widoczne dzisiaj naro¿niki s± ze sob± przewi±zane. Nie mo¿na tego powiedzieæ o ¶cianie wschodniej. Byæ mo¿e problem ten rozwi±¿± zaplanowane badania archeologiczne. Pewne w±tpliwo¶ci mog± budziæ tak¿e wêz³y zachodnie - s± one cze¶ciowo zatarte pracami budowlanymi z lat 70-tych XX wieku. Wysoko¶æ budynku jest czysto hipotetyczna. Wspomniane powy¿ej trzy nadziemne kondygnacje od strony wschodniej wynikaj± z wysoko¶ci zabudowy przy ulicy Szewskiej (Schuhgasse) biegn±cej wzd³u¿ skarpy nadnogackiej na terenie miasta. 

 

Z  analiz  historycznych  wynika,  ¿e  budynek  Szko³y  £aciñskiej  historycznie  tworzy³  dominantê w zabudowie skarpy nadrzecznej Nogatu i st±d te¿ wynika jego wspó³czesny kszta³t. Nale¿y pamiêtaæ, ¿e obecna  budowa  nie  jest  rekonstrukcj±   obiektu,  a  jego  odbudow±,  w  oparciu  o  wyniki przeprowadzonej  kwerendy  historycznej, wymagañ  inwestora  i  wszelkich organów  uzgadniaj±cych. Odbudowa  Szko³y  nie  mia³a  tak¿e  cna  celu odtworzenia  kszta³tu  budynku  z  pocz±tków  XX  wieku, kiedy to po po¿arze odbudowano j± tak, aby móc reaktywowaæ jej funkcjê. Obecny kszta³t architektury Szko³y £aciñskiej jest wynikiem ponad 4-letniej pracy, utrzymany zosta³ w prostej  i  konsekwentnej  formie.  Zadaniem  projektantów  nie by³o  wykonywanie  repliki  obiektu historycznego, a odpowiednie nawi±zanie do historycznych reliktów poprzez oszczêdn± w formie i materia³ach architekturê,  która  w  naszym  odczuciu,  nie  stanowi  konkurencji  dla  zabudowy historycznej, a jedynie jest jej kontynuacj± we wspó³czesnej formie. Nowoczesna forma budynku jest w naszej opinii w pe³ni uzasadniona i celowa – nie mamy przecie¿ kopiowaæ historycznej zabudowy, a umiejêtnie  do niej  nawi±zywaæ  poprzez  wspó³czesne  ¶rodki  wyrazu  architektonicznego.  Tkanka miejska  jest  organizmem  ¿ywym,  który  na  przestrzeni wieków  przechodzi  przeobra¿enia  –  jest  to oczywist±  konsekwencj±  rozwoju  miasta,  której  nie  mo¿na  zatrzymaæ.  Nale¿y  równie¿  pamiêtaæ  o planach  inwestycyjnych  miasta  Malborka  odno¶nie  zabudowy  skarpy  nadrzecznej  –  docelowo budynek  Szko³y  £aciñskiej  bêdzie  wtopiony  w zabudowê  pierzejow±  (zabudowa  kamieniczna),  co zdecydowanie  zmniejszy  jego  dominuj±ce  oddzia³ywanie.  Co wiêcej,  zamek  krzy¿acki,  w ca³ej  swej okaza³o¶ci, zawsze bêdzie elementem dominuj±cym w panoramie miasta od strony Nogatu.  
 
Nale¿y  te¿  zwróciæ  uwagê,  ¿e  zawsze  w  takich  polemikach  wiêkszym  echem  odbija  siê  negatywna opinia, czêsto wydana przez osoby nie znaj±ce dog³êbnie tematu. Oczywi¶cie – ka¿dy z odbiorców ma prawo  do  w³asnej  opinii,  ale  poczekajmy  na  dokoñczenie  realizacji  obiektu. Budynek  powinno  siê oceniaæ,  gdy  jego  budowa  jest  ukoñczona,  gdy  odbiorca  zapozna  siê  ca³o¶ciowo  z  tematem,  a  nie tylko fragmentarycznie. I co  wiêcej,  kiedy  odbiorca  równie¿  skorzysta  z  bogatego  programu kulturalno – o¶wiatowego, który bêdzie dostêpny dla mieszkañców miasta i go¶ci w obiekcie Szko³y £aciñskiej.  
© 2012 Inwestproj - Wszelkie prawa zastrze¿one. Wykorzystywanie materia³ów zawartych na stronie bez zgody i wiedzy autora zabronione design by 3wdt.com